Hongaars leren en Hongaarse meren - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Sharon Lubbers - WaarBenJij.nu Hongaars leren en Hongaarse meren - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Sharon Lubbers - WaarBenJij.nu

Hongaars leren en Hongaarse meren

Blijf op de hoogte en volg Sharon

06 Juni 2015 | Hongarije, Boedapest

Ik woon alweer ruim een maand in Hongarije en het bevalt me nog altijd super. Twee jaar geleden woonde ik hier ook al een half jaar en ook toen had ik ontzettend veel moeite met de taal, toch moet ik zeggen dat dit nu al beter gaat.

Zo heb ik vrijdag vloeiend gecommuniceerd met een supermarktmedewerker (maar in een soort van gebarentaal, want hij was doof) en ben ik vandaag onder een boete (van een euro) uitgekomen omdat een receptioniste mij het verkeerde kaartje had aangesmeerd.

Ik doe écht mijn best hoor, maar die uitspraak en die lange woorden maken het allemaal niet gemakkelijk.. ik begrijp nog altijd niet waarom Tej (spreek uit: thee) Melk betekent en Tea (spreek uit: teejaa) dan weer thee is. Gelukkig is Strand gewoon strand en wordt er bij Ananas slechts een z toegevoegd.

Zoals ik al zei zat ik vandaag in de trein, onderweg naar Badacsonytomaj (ik zei toch: lange woorden!), en het begon al interessant. Natuurlijk is mijn leven een groot avontuur, en ook dit keer werd ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt. Het begon allemaal al met het kopen van een treinkaartje, waarbij ik uiteindelijk onbewust werd opgezadeld met twee heenreizen in plaats van een retourtje.. Toen ik wilde pinnen, kreeg ik nog net mijn pas terug voordat de automaat spontaan uitviel. Kan niet slechter dacht ik, en vol goede moed ging ik kijken vanaf welk perron mijn trein vertrok. Toen bleek dat mijn trein 30 minuten vertraging had, barstte er luid applaus los onder mijn Hongaarse medereizigers, een optimisme dat ik bij de NS nog nooit heb meegemaakt (al rent wel iedereen linea recta naar de Kiosk als er gratis koffie is). De reis zelf was aangenaam, als je geen last hebt van acht kinderen die jou omsingelen en besluiten dat jij hun spionageobject bent. Voor een vroege treinreis had het overigens wel een hoog elfde vd elfde gehalte, met wijndrinkende mensen en een man die iedereen wodka aanbood :)
Aangekomen bij Balaton hoorde ik een engelstalig meisje en haar broertje:
"wooooooow beautiful!"
- "what?"
"the water!"
"well, it's just water...."

Nou, ik kan je vertellen dat het wel heel lekker water is en een welkome verfrissing op een hete zomerdag in Hongarije!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 04 Aug. 2011
Verslag gelezen: 778
Totaal aantal bezoekers 35843

Voorgaande reizen:

13 Mei 2015 - 01 Mei 2016

Life in BP

01 Februari 2013 - 31 Juli 2013

Stage in Boedapest!

06 Juli 2012 - 16 Juli 2012

World Youth Leaders Forum 2012, Hong Kong

20 Augustus 2011 - 20 December 2011

Praag

Landen bezocht: